Inne på vecka två i träningsplaneringen.

Hur gick då förra veckan? jo apporten togs fram oftare än vad den har gjorts på länge. & vi tränade, men vi är fortfarande kvar i greppande stadiet för att jag vill säkra det ytterligare. Så apporteringsträningen kommer att fortsätta. Att han springer och hämtar den när jag kastar det ut i momentet är inget problem, problemet är att få honom att komma in i utgångspos. med apporten i munnen. Så därför käpmar vi på med stadga i greppandet och förhoppningsvis börjar vi träna sättande också snart. Men vi får ta det lugnt för Enso har en tendens att bli väldigt skällig och upphetsad när jag tar fram apporten, för att han tycker att den är roligt att leka med...

Enso fick även 2 spår förra veckan, ett som gicks av min brorsa och var 500m med 3 spårpinnar och två vinklar, liggtid 30 min. Alla pinnar i behåll! Det andra spåret gicks av hundarnas nya polare Elin, och det var ett U spår med tre leksakerm även det gick bra, dock var Enso lite slö för det var ganska varmt, liggtid 50min.


Hitills denna vecka har vi hunnit med ett 500m spår som jag gick ut, med två vinklar tre pinnar + slutpinne och spåret fick ligga 1 timme och klockan drog iväg så vid halv nio tiden fick han gå spåret, vilket innebar mörkerspår i skogen! Det var ett svårt spår med en skogsvägs övergång och flera stora stigar som korsades, samt att det var ett tillhåll för djuren, både uppbökat i marken var och varannan meter samt avföring... Men vi klarade oss runt det med, dock var det skönt att ha snitslat banan, för Enso vart störd av det uppbökade i marken och tänkte undersöka det några gånger...


Veckans träningsmoment är:
Denna vecka är lite körig, så vi kommer göra det ganska enkelt för oss och träna på läggande under gång. & här behöver vi snabba till våra ligg, han tar gärna några steg framåt och ibland är liggen väldigt sega, men ibland så kommer de där 10 poängarna, men de vill vi se mer av! Så vi kommer att träna fällande läggningar, alltså frambenen ner först och sen röven, just för att då bli läggandet snabbare och tyngden blir bakåt, och det blir lättare att få till ett fällande direkt och kunna få bort steget framåt som blir när han lägger sig från sittande ställning. Detta har vi som sagt tränat förut också, men han använder sig av detta läggande kanske var tredje gång. och nu vill vi öka detta. Så hårdträning på fällande ligg så att det kommer mer per automatik. Även snabba sättande från liggande ställning ska vi träna på, samt stadga i läggandet. & sist men inte minst, raka läggande. Fast att dem har blivit snea är fullt mitt fel, då man gärna vänder huvudet i farten när man tränar för att se så att det blir ett snyggt läggande och då flyger Enso ut med bakdelen ngn decimeter..


För Ruff är det avslutning på valpkursen denna vecka, och jag har varit där två gånger, så dålig jag känner mig! men det har krockat med jobb hela tiden! Men Ruff har varit där med mamma, så han har lärt sig ett och annat ändå!

Snart börjar nästa kurs för honom, en fortsättningskurs uppe på brukshundklubben! :) det ska bli roligt! & Tanken är att Fille och Ruffen ska gå den, Enso och jag ska gå Spår och aktiveringskursen.

Jag längtar tills nästa vecka då vi kan börja vara med på Torsdagsträningarna uppe på klubben igen, som nu är ännu mer tävlingsinriktad! Det gör nog susen för Enso och min träning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0