Träningsplanering


Här ser ni träningsplanen på datorn, som har sin kärna i klickerkloks apporteringsträning denna vecka. Ni ser även min träningslogg, jag tjuvbörjade lite i helgen. All Ensos träning ska in där för att få en överblick vad vi tränar detta medför även att man analyserar träningspassen bra och tar med sig vad som var bra respektive dåligt.


När jag legat sjuk har jag tagit tag i att planera Ensos träning fram till Appellspåret. Vi har sex veckors träning framför oss. & tanken är att fokusera på ett moment i veckan och köra det grundligt och repetera alla steg i från början. Tanken är också att Enso ska få minst ett spår i veckan (gärna två) med olika längd, underlag och belöningsvariation. 

Momentet som vi börjar med denna vecka är apporteringen. Apporteringen har alltid varit ett tråkigt inslag i träningn, colliegreppet på apporten är inte riktigt det samma som en rottis... på gott och ont! Tuggning av apportbock har däremot inte varit ett problem, utan här är det greppandet, eller främst att hålla kvar som äe problemet, eller det som är allra svårast är att sitta still och hålla den i munnen.

Apporteringen i appellen
går till som så att hunden börjar i utgångsposition (sittande vid vänster sida), föraren kastar iväg apportbocken och på kommando ska hunden springa och hämta apportbocken och återvända till föraren och sätta sig i utgångsposition med apporten i munnen.

Nu i apporteringsträningen har jag valt att arbeta med klicker, vilket jag även har gjort tidigare dock i varierande intensitet. Inför varje moment ska jag lägga upp en plan med del mål och tanken är inte att momenten ska sitta som en smäck efter veckan men att det ska finnas extra tid till att slipa på det som behövs i varje moment. När det gäller just apporteringen har jag valt att använda mig av klickekloks träningsplan och utgå från den http://www.klickerklok.se/apportering.php. Jag har börja från början igen, men Enso vet ju vad det handlar om och vi har arbetat på det sättet förut så de första punkterna gick som förväntat väldigt snabbt, jag tjuv började denna veckas träning i helgen.

& så förs träningsresultat och tankar in i träningsloggen!
Vi har iallafall ambitionerna nu och ett mål att jobba mot, så förhoppningsvis blir det bra! :)

Kommentarer
Postat av: linnea

Vad duktig du är. Har också en liten träningsdagbok, det hjälper en verkligen att fokusera och hålla koll. Dock glömmer jag rätt ofta att fylla i den.

2011-08-17 @ 20:09:02
URL: http://linneakarlsson.webblogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

Inki Sjöstens bok Brukslydnad+DVD=MKT BRA TIPS OCH PEPP!!!! Jag har lånat den från bibblo, gratis och gott... :-)

2011-08-17 @ 21:45:37
URL: http://collieforever.blogg.se/
Postat av: P.S Hundar

Tycker det är sjukt svårt att få ihop en bra träningsplanering! Men det lönar sig att vara så seriös i träningen!

2011-09-03 @ 12:35:03
URL: http://pshundar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0